spot_img

Najnowsze newsy

Katastrofa lotnicza samolotu linii Jeju Air

29 grudnia rano na międzynarodowym lotnisku Muan w Jeollanam-do w Korei Południowej doszło do katastrofy lotniczej. Samolot pasażerski ze 181 osobami na pokładzie, w tym 175 pasażerami i 6 członkami załogi, rozbił się podczas próby lądowania.

Około godziny 21:00 KST tego samego dnia władze ratownicze oficjalnie potwierdziły, że 179 ze 181 pasażerów na pokładzie samolotu zginęło w wyniku katastrofy.

Przyczyna katastrofy samolotu Jeju Air

Kilka godzin po incydencie Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury i Transportu potwierdziło: Wieża kontrolna wysłała ostrzeżenie o zderzeniu z ptakami przed lądowaniem. Pilot ogłosił Mayday minutę później.

„Mayday” to sygnał alarmowy używany w sytuacji zagrożenia życia. Samolot, który ogłosi Mayday, otrzymuje natychmiastową pomoc i pierwszeństwo przed innymi samolotami.

Po wypadku członek rodziny jednego z pasażerów lotu zgłosił się, aby podzielić się ostatnimi wiadomościami KakaoTalk, które otrzymali. Według News1 członek rodziny wspomniał, że od tamtej pory nie był w stanie skontaktować się z pasażerem. Mrożące krew w żyłach wiadomości sugerują, że doszło do „ptasiego uderzenia”, czyli terminu lotniczego odnoszącego się do zderzenia samolotu z jednym lub kilkoma ptakami.

cr. News1
  • Pasażer: Czekamy.
  • Pasażer: Ptak utknął w skrzydle…
  • Rodzina: Co?
  • Pasażer: …więc nie możemy jeszcze wylądować.
  • Rodzina: Od kiedy?
  • Pasażer: Przed chwilą.
  • Pasażer: Powinienem zostawić testament?
cr. Yonhap News

Badanie przyczyn katastrofy

Władze odzyskały rejestrator parametrów lotu i rejestrator głosu w kokpicie (znane również jako czarne skrzynki), które są kluczowe dla odkrycia, co dokładnie wydarzyło się podczas katastrofalnego lotu.

Podczas gdy rejestrator głosu w kokpicie został znaleziony w stanie nienaruszonym, rejestrator danych lotu ma pewne uszkodzenia, jak podaje Komisja Badania Wypadków Lotniczych i Kolejowych w Korei Południowej.

Ze względu na uszkodzenia urzędnik z komisji śledczej stwierdził, że dekodowanie danych lotu może potrwać co najmniej miesiąc. Jeśli trudno będzie przeanalizować rejestratory w Korei Południowej, zostaną one wysłane do Stanów Zjednoczonych w celu zbadania przez Narodową Radę Bezpieczeństwa Transportu (znaną również jako „NTSB”). To jeszcze bardziej wydłużyłoby proces, ponieważ NTSB zajmuje się sprawami z całego świata.

Nawet po zbadaniu rejestratorów, kompleksowość i złożoność dochodzenia w sprawie katastrofy lotniczej może oznaczać, że miną lata, zanim dowiemy się, co dokładnie wydarzyło się na pokładzie Jeju Air Flight 2216.

Ofiary śmiertelne – tylko 2 ocalałych

Podczas początkowych etapów akcji ratunkowej z tyłu samolotu znaleziono dwóch ocalałych. Jednak wkrótce potem władze ogłosiły, że wszyscy pozostali na pokładzie prawdopodobnie zginęli w wyniku incydentu.

Około godziny 21:00 KST tego samego dnia władze ratownicze oficjalnie potwierdziły, że 179 ze 181 pasażerów na pokładzie samolotu zginęło w wyniku katastrofy.

cr. Yonhap News

W mediach społecznościowych i społecznościach internetowych zaczęły krążyć posty, w których ludzie starali się zweryfikować bezpieczeństwo członków krajowej publiczności, którzy wzięli udział w 9 edycji Asia Artist Awards w Bangkoku 27 grudnia i mieli wrócić do Korei 29 grudnia. Wielu użytkowników podzieliło się informacjami, że stracili kontakt ze znajomymi, którzy mieli odlecieć z powrotem na Jeju Air po wzięciu udziału w wydarzeniu.

Raporty wskazywały również, że wśród wymienionych pasażerów znajdowali się zawodowi baseballiści, w tym osoby związane z KIA Tigers.

Lot był częścią 5-dniowej i 3-dniowej świątecznej wycieczki zorganizowanej przez małe biuro podróży, z wieloma rodzinami na pokładzie. Największą grupę pasażerów stanowiły osoby w wieku 50 i 60 lat, po 40 pasażerów każda. Tragicznie najmłodszą ofiarą był 3-letni chłopiec urodzony w 2021 roku.

Mieszkańcy hrabstwa Muan mobilizują się do pomocy rodzinom ofiar

Od rana 29 grudnia, w dniu tragedii, Shin Jin Nam, przewodnicząca Koreańskiego Stowarzyszenia Rolniczek Muan County, i inni mieszkańcy Muan pracowali jako wolontariusze w stołówce Korea Airports Corporation Muan Branch na lotnisku.

Jeden z wolontariuszy powiedział: „Słyszeliśmy, że nie dostają odpowiednich posiłków, więc przyszliśmy tutaj. W pobliżu lotniska nie ma wielu restauracji„.

Przemawiając do „OhmyNews” na międzynarodowym lotnisku Muan, miejscu tragedii samolotu pasażerskiego Jeju Air, Shin powiedziała: „Przygotowaliśmy 3000 porcji zupy z ciastem ryżowym dla rodzin i personelu lotniska„.

Nawet późno w nocy wolontariusze kontynuowali przygotowywanie zupy, a dźwięk mytych warzyw odbijał się echem w kuchni. Shin i inni dostarczali również posiłki zespołom kryminalistycznym pracującym na miejscu w celu identyfikacji ofiar.

Mieszkańcy Muan, Yoo Min Hee i Lee Myung Sook, podzielili się swoimi powodami, dla których zdecydowali się zostać wolontariuszami: „To wydarzyło się w naszym regionie, więc wiadomości o rodzinach były osobiste, jakby dotyczyły naszej własnej rodziny. Pozostanie w domu było po prostu niepokojące. Nie mogliśmy usiedzieć w miejscu, więc przyjechaliśmy tutaj na wolontariat. Chcieliśmy pomóc rodzinom w jakikolwiek sposób, nawet jeśli miałoby to być tylko gotowanie. Kupiliśmy wszystkie składniki, jakie mogliśmy znaleźć w mieście„.

Shin opowiedziała o swojej reakcji na wiadomość: „Byłam w drodze do innego regionu na spotkanie, kiedy usłyszałam, co się stało, więc natychmiast zawróciłam samochód. Pomyślałam, że musimy przygotować posiłki dla rodzin i szybko zebrałam wolontariuszy, aby udać się na międzynarodowe lotnisko Muan„.

Kontynuowała: „Chodziliśmy po mieście i kupowaliśmy wszystkie ciastka ryżowe i wołowinę, jakie udało nam się znaleźć. Słyszeliśmy, że rodzinom nie zapewniono odpowiednich posiłków. W pobliżu lotniska nie ma wystarczającej liczby restauracji. Przyjechałam na lotnisko około 10 rano i od tego czasu przygotowaliśmy 3000 porcji zupy z ciasta ryżowego„.

Według Shin, ponad 50 wolontariuszy zebrało się rano, aby dostarczyć posiłki. Do godziny 21:00 około 20 pozostało w stołówce, wciąż w niebieskich kamizelkach i serwując zupę pogrążonym w żałobie rodzinom, pracownikom lotniska i innym wolontariuszom.

Shin dodała: „Pracownicy lotniska powiedzieli, że lunchboxy zostaną dostarczone rodzinom dopiero jutro po południu. Będziemy pracować jako wolontariusze do północy. Później zostawimy trochę makaronu w kubkach przekazanego przez osoby wspierające„.

Patrząc w przyszłość, powiedziała: „Planujemy wrócić jutro wcześnie rano i ponownie zacząć wydawać posiłki rodzinom od 8 rano„.

Żałoba narodowa w Korei Południowej

Rząd Korei Południowej ogłosił 7-dniową żałobę narodową po tym, jak lot Jeju Air 2216 rozbił się na międzynarodowym lotnisku Muan 29 grudnia.

W koreańskim przemyśle rozrywkowym nadawcy szybko ogłosili odwołanie programów po tragicznych wiadomościach. Również koreańscy artyści ogłosili zmiany w swoich harmonogramach – odwołali lub przesunęli wydawanie treści w mediach czy wydarzenia. Dodatkowo niektórzy artyści na swoich kontach składali kondolencje rodzinom ofiar katastrofy lotniczej.

W związku z oficjalnie ogłoszonym 7-dniowym okresem żałoby, spodziewane są kolejne odwołania lotów. Okres żałoby zakończy się w sobotę, 4 stycznia, o godzinie 24:00 (niedziela, 5 stycznia o godzinie 12:00 czasu KST).

cr. Yonhap News

Incydent ten oznacza jedną z najbardziej śmiertelnych katastrof lotniczych w najnowszej historii Korei Południowej. Naród pogrążył się w żałobie, a rodziny czekają na wieści o swoich bliskich.


Źródła: (1), (2), (3), (4), (5), (6), (7), (8), (9)

Moderator: MiTien

Edytor: YuliaNa

Najnowsze newsy

Warte twojej uwagi