spot_img

Kimono jako symbol piękna i bogactwa artystycznej ekspresji

Japonia ma niezwykle bogatą historię tekstyliów, a kimono jest jednym z najbardziej interesujących elementów artystycznej ekspresji. Termin „kimono„, który oznacza rzecz do noszenia„, został użyty po raz pierwszy w połowie XIX wieku. Początkowo noszone przez niższe klasy społeczne lub jako bielizna przez arystokrację, od XVI wieku kimono stało się głównym elementem ubioru dla wszystkich klas i obu płci.

Do dziś pozostaje trwałym symbolem tradycyjnej japońskiej kultury. Kimono to prosty strój o prostych szwach. Nosi się je, owijając lewą stronę nad prawą i zabezpieczając szarfą zwaną „obi„. Długość odzieży można dostosować, podciągając nadmiar materiału pod obi. Można także dokonać innych regulacji, takich jak odciągnięcie kołnierza, aby odsłonić bardziej zmysłowo kark kobiety. Kopertowy krój zapewnia swobodę ruchów – przydatną funkcję w kulturze, gdzie wiele czynności wykonywanych jest siedząc na podłodze. Kimono jest również dobrze dostosowane do klimatu Japonii, gdzie kimono bez podszewki jest noszone w wilgotne lato, a z wieloma podszewkami w zimie.

W kimono to wzór, a nie krój, jest najważniejszy. Kolor i dekoracja wyrażają oznaki statusu społecznego, tożsamość osobistą i wrażliwość kulturową. Tylko elita nosiła regularnie luksusowe kimono, a większość osób nosiłaby jedwabne szaty tylko na specjalne okazje. Ważnym aspektem jest również dobór obi i akcesoriów, takich jak grzebienie i szpilki do włosów.

Obrazy używane na kimonie często posiadają złożone znaczenia. Na przykład najpopularniejszym ptakiem na kimonie jest żuraw, który symbolizuje długowieczność i szczęście. Konkretne motywy były używane do wskazania cnót lub atrybutów noszącego, lub odnosiły się do pory roku, lub okazji, takich jak wesela i festiwale, podczas których przynosiły szczęście noszącemu.

Kolory mają również silne znaczenie metaforyczne i kulturowe. Uważa się, że barwniki uosabiają ducha roślin, z których są pozyskiwane. Kolory mają również silne znaczenie poetyckie. Na przykład fiolet jest metaforą nieśmiertelnej miłości, a czerwień symbolizuje młodzieńczy blask i urok, dlatego jest odpowiednia dla odzieży młodych kobiet.

Motywy kimona często czerpią z natury, przedstawiając kwiaty, ptaki, zwierzęta, motyle i ważki, a także krajobrazy gór i strumieni. Motywy te mają skojarzenia poetyckie, podczas gdy bardziej złożone krajobrazy odwołują się do konkretnych historii z literatury klasycznej lub popularnych mitów.

Od początku XX wieku, na kimonach pojawia się coraz więcej graficznych obrazów. W szczególności na ubraniach dla młodych chłopców pojawiają się symbole reprezentujące nowoczesność i postęp Japonii – samochody, pociągi, samoloty i drapacze chmur. W latach trzydziestych motywy te stawały się coraz bardziej nacjonalistyczne i militarystyczne.

Kimono pozostaje więc nie tylko wyjątkowym elementem tradycyjnej japońskiej kultury, ale także złożonym nośnikiem symbolicznych znaczeń, pełnym piękna i bogactwa artystycznej ekspresji.


Źródło: Opracowanie własne

Moderator: ECHo

Edytor: Koshi

NEWSY

Heize prezentuje utwory do swojego najnowszego minialbumu

Heize przygotowuje się do powrotu ze swoim ósmym minialbumem...

Jungkook we współpracy z USHER

Usher opublikował zdjęcie z Jungkookiem z BTS nawiązujące do zremiksowanej wersji utworu „Standing...

BABYMONSTER wydaje dance practice do swojej piosenki „Batter Up”

BABYMONSTER opublikowały specjalny teledysk do utworu „Batter Up”. Zgodnie z...

Ranking reputacji marki gwiazd – listopad

Koreański Instytut Badań nad Biznesem ujawnił w tym miesiącu rankingi...

POPULARNE

„Euphoria” Jungkook’a spędziła cały rok na liście Billboard!

Piosenka "Euphoria" spędziła cały rok na liście Billboard's World...

12 grup k-pop, z którymi fani pożegnali się w 2020 roku

Pandemia mocno uderzyła w świat, a osoby z branży...

CL mówi o nadziei na powrót 2NE1

31 października, CL była gościem w "Yoo Hee Yeol’s...

Wendy z Red Velvet na zdjęciach do magazynu Beauty+!

Wendy z Red Velvet pierwszy raz weźmie udział w...

Agencja AB6IX odpowiada na plotki o radnkowaniu Kim Dong Hyuna

Agencja AB6IX wypowiedziała się na temat plotek o randkowaniu...
_koreancookies
_koreancookies
"Jeśli chcesz kochać innych, myślę, że najpierw powinieneś pokochać siebie" - Kim Namjoon

Heize prezentuje utwory do swojego najnowszego minialbumu

Heize przygotowuje się do powrotu ze swoim ósmym minialbumem „Last Winter”! 3 grudnia Heize opublikowała zapowiedź piosenek do nadchodzącego minialbumu. Minialbum będzie zawierał 8 utworów:...

Jungkook we współpracy z USHER

Usher opublikował zdjęcie z Jungkookiem z BTS nawiązujące do zremiksowanej wersji utworu „Standing Next To You ”! Remiks został wydany 1 grudnia o północy czasu wschodniego. Kiedy piosenka została wydana,...

BABYMONSTER wydaje dance practice do swojej piosenki „Batter Up”

BABYMONSTER opublikowały specjalny teledysk do utworu „Batter Up”. Zgodnie z obietnicą nowy dziewczęcy zespół YG zaprezentował wersję koncertową MV do swojego debiutanckiego singla „Batter Up”....
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments