Cztery klasyczne filmy, które mają znaczącą wartość w historii koreańskiego kina, mają zostać uznane za Krajowe Zarejestrowane Dziedzictwo Kulturowe, jak ogłosiła Koreańska Służba Dziedzictwa 15 grudnia (KST).
Filmy te to „The Nakdong River” (1952, reż. Jeon Chang Geun), „Money” (1958, reż. Kim So Dong), „The Housemaid” (1960, reż. Kim Ki Young) i „Seong Chun Hyang” (1961, reż. Shin Sang Ok).
Filmy te są uważane za punkty zwrotne w koreańskim kinie i są wysoko cenione za ich historyczne i kulturowe znaczenie.
„The Nakdong River” jest jedynym filmem z czasów wojny koreańskiej, którego oprawa wizualna i dźwiękowa została w pełni zachowana. Po raz pierwszy pojawia się w nim utwór orkiestrowy Yun I Sanga „Poem of the Nakdong River”, reprezentujący współpracę artystów kultury w czasie wojny.
„Money” przedstawia surowe realia życia na wsi w okresie industrializacji Korei i jest uznawany za kluczowy przykład koreańskiego realizmu w kinie.
„The Housemaid” to arcydzieło w historii koreańskiego kina, eksplorujące dezintegrację rodziny i strach z uderzająco surrealistyczną scenografią. Jest uważany za fundament filmowego świata Kim Ki Younga.
„Seong Chun Hyang” to pierwszy kolorowy film CinemaScope w Korei, który ustanowił rekord kasowy w tamtym czasie. Był to również kamień milowy dla koreańskiego przemysłu filmowego, ponieważ został wyświetlony w sześciu japońskich miastach po tym, jak został zaprezentowany na 8 Festiwalu Filmowym Azji i Pacyfiku.
KOFA pracuje nad digitalizacją i odrestaurowaniem tych filmów, aby zachować ich oryginalną wartość. W szczególności film „The Housemaid” zyskał międzynarodowe uznanie po odrestaurowaniu w 2008 roku i pokazach na Festiwalu Filmowym w Cannes i Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Busan. Film „Seong Chun Hyang” również został odrestaurowany i wydany w wysokiej rozdzielczości w 2021 roku.
Ta rejestracja podkreśla znaczenie klasycznych filmów jako dóbr kultury, które wykraczają poza popularną rozrywkę i dokumentują okresy historyczne. Po dodaniu tych czterech filmów KOFA będzie zarządzać łącznie 12 filmami zarejestrowanymi jako krajowe dziedzictwo kulturowe.
Inicjatywa ta ma na celu rzucenie światła na wartość starych, zniszczonych rolek filmowych i wzmocnienie historycznego i kulturowego znaczenia spuścizny filmowej Korei.
Źródło: 1
Edytor: tamka